Kingituste ja auhindade maksustamine. Kiire kokkuvõte ja väike meelespea põhireeglitest

Ettevõte kellelegi läbimõtlemata midagi anda ega kinkida ei tohi, sest tõenäoliselt on see maksustatav. Mõelda tuleb nii kingituse rahalisele väärtusele kui ka saajale ja kingituse tegemise eesmärgile.
Kingituste ja auhindade maksustamine. Kiire kokkuvõte ja väike meelespea tulumaksu põhireeglitest

Ettevõte kellelegi läbimõtlemata midagi anda ega kinkida ei tohi, sest tõenäoliselt on see maksustatav. Mõelda tuleb nii kingituse rahalisele väärtusele kui ka saajale ja kingituse tegemise eesmärgile.

Siin vaatame turunduseesmärgil tehtud kingitusi ja väljaloositud auhindu, küllap kasutavad neid turundusnippe oma töös väga paljud ettevõtted. Teine lugu on heategevuslike annetustega ning ettevõttega seotud isikutele tehtud kingituste ehk erisoodustustega, neid siinkohal ei puuduta. Samuti ei hõlma kingituste maksustamine müügikampaaniaid, kus kliendid saavad ostetava kaubaga kaasa mingi täiendava hüve.

Selleks, et tulumaksuseaduse mõistes täiendavalt kaasaantavat hüve ei käsitletaks maksustatava kingitusena, vaid hinnapoliitikana, peaksid hüve andja poolt olema täidetud järgmised tingimused:

  • müügikampaania osas on hüve andja paika pannud kindlad reeglid (kes, millal ja millise täiendava hüve saab ning millis(t)e teenus(te)e või ostu(de)ga antud hüve seotud on);
  • täiendava hüve saamine on ostjale teada juba ostu sooritades (mitte ei selgu nt kuu lõpus läbiviidaval loosimisel);
  • täiendav hüve antakse ettevõtja poolt müügiedenduse eesmärgil;
  • täiendava hüve väärtus ei ole suurem põhikaubast, millega hüve kaasa antakse;
  • oluline ei ole kas täiendava hüve näol on tegu ettevõtja tavapärase tegevuse raames pakutavaga või selleks spetsiaalselt soetatud kauba või teenusega.
Maksu- ja Tolliameti veebileht

Kingitus ja loosiauhind maksustatakse

Eestis reguleeritakse reklaamkingituste ja tarbijamängude kingituste ning loosiauhindade maksustamist tulumaksuseadusega. Tulumaksuseaduse (TuMS) § 49 kohaselt käsitletakse reklaamkingitusi ettevõtlusega seotud kuludena ning need on maksustatavad, kui kingituse väärtus ületab lubatud piirmäära. Reklaamkingituste puhul, mille väärtus ilma käibemaksuta ületab 10 eurot, tuleb tasuda tulumaks.

Erandiks on lõikelilled, mida kingitusena ei maksustata (seega ei pea järgima ka 10eurost piirmäära). Lõikelilli, kui neil pole saaja jaoks rahalist väärtust, võib erisoodustusmaksuta kinkida ka ettevõtte töötajale.

Tulumaksuga ei maksustata reklaami eesmärgil üle antud kaupa ega osutatud teenust, mille väärtus ilma käibemaksuta on kuni 10 eurot. Kingitusena käsitatakse ka kuni 10 000 euro suuruse võidufondiga kaubandusliku loterii võitu, arvestamata eelmises lauses sätestatud piirmäära.

Tulumaksuseaduse (TuMS) § 49 lg 1

Maksuameti koduleht selgitab logoga kruusi näitel, et 10eurone piirmäär kehtib just kingituse enda väärtusele. Muud reklaamikulu, näiteks logoga kaunistamist, pakendamist ja transporti, siinkohal kingituse väärtusele ei liideta, sest need kulud ei suurenda saaja jaoks kingituse rahalist väärtust. Seega, tulumaks tuleb piirmäära ületamise korral tasuda ainult kruusilt, aga mitte logo trükkimiselt.

Kingitused ja käibemaks

Keerulisemaks läheb asi käibemaksu vaates. Esmalt, ettevõtluse huvides kauba tasuta üleandmisest mittemüüdava kaubanäidisena või kauba, mille maksustatav väärtus ei ületa 10 eurot, üleandmisest reklaami eesmärgil käivet ei teki (kaubanäidist ja kuni 10eurose soetusväärtusega reklaamkingitust käibemaksuga ei maksustata; Käibemaksuseaduse § 4 lg 2 p 6).

Kui käibemaksukohustuslane on aga üle 10eurose kingituse soetamisel sisendkäibemaksu maha arvanud, tekib kingituse üleandmisel maksustatav käive. Käibemaksustatakse kingitust seejuures soetusväärtuses (selle puudumisel omahinnas) ehk logoga kruusi näites tuleks käibemaks tasuda ka logo trükkimise kulult.

Kingituse tulumaksu arvutamine

Kuna kingitusi maksustatakse tulumaksuga ja tulumaksu sisuks on brutotulu maksustamine, käsitletakse ka kingituse hinda tulumaksustamisel hoopis netosummana. Nii kehtib kingitustele ettevõtte tulumaksumäär 20/80 ehk 25%.

Tulumaksu summa leidmiseks tuleb seega leida 25% kingituse väärtusest, näiteks: kruus maksis 12 eurot, tulumaksuna peab tasuma 3 eurot. Tulumaks 3 eurot deklareeritakse TSD lisal 5.

Veel häid artikleid sellel teemal

See tekst on koostatud, et jagada (digi-)turunduse ja ettevõtlusega seotud teavet ja kogemusi. Tekst puudutab ettevõtluse seaduslikku raamistikku üldise teadlikkuse tõstmise eesmärgil. Hyperaal OÜ ei paku raamatupidamise, maksualast ega juriidilist nõustamist. Hyperaal OÜ ei vastuta mistahes kahju eest, mis võib tuleneda teksti sisu kasutamisest.

Veel postitusi